2008. augusztus 14., csütörtök

Prágai misztérium: kevés autó, sok villamos, jó levegő

Nem értem én a prágai polgármestert. Kevés autó furikázik a belvárosban. Jó a levegő. Mégis a dugódíj bevezetésére készül Pável Bém.

Cseh-magyar baráti pár lagzijába készültünk Pilzenbe. Nincs autónk, hát utaztunk busszal Prágáig, majd onnan vonattal Pilzenbe. Sok kellemes meglepetést okozott a cseh közlekedési hálózat.
Kezdjük Prágával. A fővárosban járva nem tapasztaltunk dugót a belvárosi részeken! Sem parkoló autókkal tömött utcákat! A túristatengerben persze nem is férnének el a kocsik.

Hihetetlen mégis. Ennyire nincsenek autók? A statisztikák szerint Prágában 1000 lakosra 555 autó jutott 2005-ben! Míg Budapesten csak 357. Hol vannak hát az autók? Segítsen valaki megértenem.
Bevallom,hogy csak a belvárosi övezetekben jártam, és a belvárosban prágait nem igazán látni. A 21. század svekjeinek nyoma se volt. Lehet, hogy a külvárosokba el kell még néznem.

Az nem volt persze meglepő, hogy egy autómentes városban jó a levegő.

Csillingel viszont rengeteg villamos a cseh fővárosban. Utánanéztem az UTBI (Urban Transport Benchmark Initiative) adatai között a villamoshálózatra vonatkozó adatoknak. Prágában 141 kilométer a hálózat hossza egy irányba számítva, ami lényegesen rövidebb a 494 kilométeres budapesti hálózatnál. Persze Prága mérete és lakosszáma is csak fele a magyar fővárosénak.

A közlekedési eszközök tarifáé mérsékeltebbek a hazainál.

Néhány adat a kirándulásról:

Budapest - Prága buszjegy (1 út) 458 korona 4500 forint

Prágai metro szakaszjegy ára: 18 korona 176 forint
Prágai metro vonaljegy ára:
26 korona 255 forint
Plzen-Prága vonatjegy (94 km): 94,5 korona 927 forint
Pilzen villamosjegy: 12 korona 117 forint

A forintban megadott átváltáshoz a 2008. augusztus 11-i MNB cseh korona hivatalos devizaárfolyamot ( 9,81 forint/korona) használtuk.

Mi volt még érdekes...? Brnoban a villanossinek kozott, es az ellentétes irányú villamospályák közé bársonyos gyepet ültettek.


Még nincs hozzászólás

Nincsenek megjegyzések: